Introducció a la didàctica de l’oral

Posted: 16 Mai 2016 in Educació
Tags: ,

 Com hem vist els diversos currículums i les recomanacions europees ens deixen ben clar que els nostres alumnes han de ser capaços oralment i per escrit, i que per això, cal que adquirisquen les habilitats lingüístiques. Malauradament, els docents no sempre incidim de manera igual en totes les habilitats i normalment, les habilitats escrites sempre ocupen més lloc en les nostres programacions i en el nostre treball a l’aula.

Això és ben clar i “normal” si tenim en compte que arrosseguem un sistema educatiu on tradicionalment s’incidia poc o gens en l’oral. En part perquè tant les llengües estrangeres com les ambientals, seguien un enfocament tradicional basat en l’ensneyament de la gramàtica i poc enfocat a la comunicació. Sabem però que hem de formar alumnat competent, una de les competències bàsiques és la comunicativa i per a tal fi haurem d’adoptar un enfocament comunicatiu. Haurem de proposar situacions en la mesura que puguem reals amb objectius concrets, amb produccions finals reals.

D’altra banda, tampoc comptem amb models. Sabem com hem d’ensenyar l’escrit però no l’oral, perquè sovint no fem sinó reproduir el paper dels nostres mestres. Ens calen, doncs, models, per a programar i desenvolupar el treball de l’oral a l’aula.

Aquesta necessitat és més gran, si cap, en valencià ja que els nostres alumnes no tenen tants models, fora de l’aula, com en altres llengües com el castellà. Fins i tot, en zones on el valencià és la llengua ambiental predominant, els alumnes que tindran molts models de registre col·loquial en situacions informals, els serà complicat escoltar models d’altres àmbits on calga utilitzar un registre estàndard o especialitzat. En l’àmbit dels mitjans de comunicació, de la política, cultura, cinema…

A l’hora de treballar l’oral, cal tenir en compte dues coses:

· l’oral és una destresa o macrohabilitat que n’integra moltes altres. Per tant, caldrà planificar el treball des d’esta perspectiva

· seqüenciar el treball de l’oral, planificar i no treballar-lo d’una manera aïllada. D’acord amb el que ens proposa Joaquim Dolz, cal dissenyar una seqüència amb una situació comunicativa inicial, una producció inicial, diversos tallers i la producció final.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s