Un Santa Claus a l’americana

Posted: 28 Desembre 2013 in General
Tags: ,

La imaginació de dos escriptors desperta el mite

Pare Noel
Amb diferents noms i indumentàries, el Pare Noel forma part d’un imaginari que va més enllà de les pàtries.

L’any 1809, l’escriptor americà Washington Irving va escriure un llibre en to satíric, Història de Nova York, en què, entre altres tradicions, ridiculitzava el Sinterklaas. En el llibre d’Irving, el sant holandès era convertit en el vigilant de Nova York i batejat en to de broma segons la fonètica anglosaxona: Santa Claus. Va ser un llibre que va portar aquesta figura més enllà de la comunitat d’immigrants holandesos i alemanys. Vint anys més tard, el professor d’estudis bíblics Clement Clarke Moore, partint del llibre d’Irving, va publicar un poema de Nadal que va tenir molt èxit en què concretava els detalls de la història de Santa Claus: era un gnom que la nit de Nadal (i no el dia 6!) arribava a les cases amb els regals dalt d’un trineu volador. Era baixet i (compte!) molt prim. Santa Claus no serà gras ni barbut, ni vestirà de vermell fins la dècada del 1860, quan el dibuixant Thomas Nast va fer-lo així per a les seves il·lustracions nadalenques de la revista Harper’s Weekly. Nast va fixar-se en el poema de Clarke Moore i en va fer una caricatura que va triomfar. Havia nascut el Santa Claus modern… o quasi. L’últim toc, la seva cara afable i, sobretot, els ribets blancs del vestit, el devem a l’ull comercial de la Coca-Cola Company. Però abans encara havien de passar més coses.

Una icona comercial

A mitjan segle XIX, quan Santa Claus ja era una figura americana que no tenia massa a veure amb l’originari bisbe turc ni amb el nen nòrdic que va quedar orfe, va tornar cap a Europa. En concret, a Anglaterra, i d’allà va passar a França, on es va fusionar amb la figura del Bonhomme Noël. El Pare Noel francès s’assemblava físicament al Santa Claus americà: era un vellet amb cara de bo, però vestia de color blanc i daurat. El 1926, la Lomen Company, una empresa que produïa grans frigorífics especialitzats a conservar carn de ren, va crear per a la seva campanya de Nadal la imatge d’un Santa Claus o Pare Noel que venia del nord guiat per rens i el va exhibir a les grans ciutats dels Estats Units. Finalment, l’any 1931, la Coca-Cola va demanar al pintor Habdon Sundblom que refés la imatge de Santa Claus per fer-lo més proper a la gent i, per tant, més versemblant. El resultat va ser un Santa Claus més rodonet, més luxós i vestit amb ribets blancs a les mànigues i la jaqueta. Amb les noves tècniques de publicitat i els hàbits de consum dels anys cinquanta, seixanta i setanta del segle XX, Santa Claus es va convertir en una icona comercial que cada any, per la campanya de Nadal, movia molts diners.

Santa Claus viu a Korvatunturi
Des de llavors, cada 25 de desembre, Santa Claus baixa del nord dalt d’un trineu volador ajudat pels seus gnoms a repartir els regals que surten del sac màgic. El nas vermell de Rudolph el ren els orienta en la seva llarga nit per tots els cels. A Finlàndia, des que un programa de ràdio per a nens emès des del 1927 fins al 1956 així ho va explicar, asseguren que Santa Claus viu a Korvatunturi, una muntanya al nord-est del país, a la frontera amb Rússia i prop de la ciutat de Rovaniemi. Convertida en un destí turístic d’hivern, l’oficina de correus d’aquesta ciutat rep més de 700.000 cartes de nens cada Nadal. I és que el món global ha fet encara més universal aquest mite que va néixer alhora a la Mediterrània i a l’Europa del nord, se’n va anar cap a Amèrica i va tornar a creuar l’oceà. No hi ha tants mites que traspassin fronteres com ho ha fet el vellet que premia els nens que es porten com cal. Mitjons o mitges, amb xemeneia o no, entri amb forma de fum o no… tant se val. El que tots els nens saben és que Santa Claus o el Pare Noel té uns gnoms màgics molt eficients que vetllen tot l’any per saber qui es porta bé i qui no. El que val, dels mites, és allò que eduquen. Què vol dir portar-se bé? Pregunteu-ho als nens uns dies abans de Nadal. Aquesta és la vertadera força de Santa Claus. A més dels regals, és clar.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s