Els òrgans de Benitandús i el castell de Mauz

Posted: 21 Abril 2013 in General
Etiquetes: , , , , ,
Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 030Recorregut: Circular des de l’Alcúdia de Veo als òrgans de Benitandús- Suera- Castell de Mauz – deus de castro- l’Alcúdia de Veo.
Distància recorreguda:Uns 18 km quilòmetres
Durada del recorregut: Unes 5 hores i mitjana
Altura mínima: 286 metres
Altura màxima: 731 metres
Desnivell acumulat en ascens: Uns 1000 metres
Desnivell acumulat en descens: Uns 1000 metres
Dificultat: Mitjana tant física com tècnicament. Aquesta ruta és la típica trenca cames “made in serra d’Espadà” amb contínues pujades i baixades i quasi nul el descans. Quant a les sendes passarem per uns quants trams de sengles sense marcar o homologar pel que és recomanable portar GPS si no es coneix bé la zona.
perfil ruta
El Track en wikiloc
Descripció del recorregut: El punt d’inici d’aquesta ruta va ser en aquesta ocasió el preciós poble d’Alcúdia de Veo (un dels meus preferits en la serra). El nostre objectiu els òrgans de Benitandús i el Castell de Mauz, un dels grans atractius de la serra d’Espadà enclavats en una de les zones mes belles de la serra i mes densament poblades de vegetació. Tot un clàssic que conec molt bé i que es pot fer de mil maneres, en concret feia ja molt temps que no anava als òrgans des de l’Alcúdia de Veo i mai havia fet aquesta ruta com l’anàvem a realitzar en aquest dia.
Órganos
Comencem pujant com de costum encara que com podeu veure la senda és preciosa amb una vegetació exuberant que fa amena qualsevol pujada.Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 003
No seguirem el Gr per molt temps , en arribar a aquest encreuament deixem el Gr i agafem aquesta senda sense marcar que ens pujarà mes directe als òrgans.Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 113
Aquesta senda aquesta bastant neta i no té molta dificultat per a seguir-la fins als òrgans. A més és molt bonica també ja que creua alcornocals i pinedes molt denses amb exemplars majestuosos. Fins i tot trobarem alguns castanyers. Aquesta senda es creua amb la qual més a dalt va a l’esquerra a la nevera de l’Alcúdia i a la dreta els òrgans. Tirem a l’esquerra i arribem a la nevera. La meua intenció haguera sigut anar directes als òrgans girant a la dreta. No passa res, una vegada ací seguim per la senda que ens puja al cim de la muntanya dels òrgans. Iniciem un moderat ascens al cim a través d’una bella pineda on comencem a trobar trinxeres de la guerra civil. Quasi en el cim trobem la senda que baixa als òrgans.Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 029
En poc temps estem per fi en el nostre anhelat objectiu els espectaculars òrgans de Benitandús i ens acostem a un dels seus puntales. Espectacular aquesta agulla. El lloc és ideal per pegar un mosset després de l’esforç realitzat mentre gaudim d’unes vistes magnífiques. Després de l’esmorzar ens anem del puntal i continuem la ruta en direcció al nord o a l’esquerra seguint la ruta. Encara que seguirem gaudint d’aquest paratge durant una estona.Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 039
Segona part del recorregut des dels òrgans fins a Suera
Ara ens dirigim a Suera i comencem un llarg descens per sengles bellíssimes plenes de vegetació. Espadà en estat pur!!!!! Les zones d’ombria produeixen una humitat que fa possible que cresquen ací falgueres, molses, líquenes, enramadores, arbusts i sureres o pins en abundància. verd que et vull verd!!!!
Arribarem a un encreuament on una paleta ens indicarà que hem de girar a l’esquerra per a arribar fins a Suera. En mitja hora més o menys arribem a aquest bonic poble on podem reposar aigua o prendre unes canyes. Encara que nosaltres creuem sense para aquest poble seguint el nostre recorregut.
organos 3
Tercera part del recorregut, des de Suera al Castell de Mauz
Eixim de Suera pel camí asfaltat que porta a les deus de Castro on ens trobarem amb el Pr que ens portarà al castell. Vistes del castell de Mauz poc després d’eixir de Suera.
Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 054
De nou toca pujar, portem perdent altura des dels òrgans i hem perdut molta. En aquest punt hem aconseguit la cota mes baixa del recorregut 286 metres d’altura, encara sort que el castell resta a tan sol 586 metres d’altura. La senda en aquesta ocasió no és tan bella com en altres ocasions, la zona aquesta mes exposada al sol pel que la vegetació no és exuberant. El castell de Mauz ja molt a prop, fantàstic!!!!Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 063
Arribem a la base de la lloma on s’assenta el castell i iniciem l’ascens final, la nostra particular conquesta d’aquesta fortalesa antany inexpugnable. En poc temps arribem al recinte emmurallat als peus de la torre de l’homenatge. Recentment han esbrossat la zona i netejat. Fins i tot han posat uns troncs a manera de seients i taula. Tot un encert, les meues felicitacions a qui haja manat fer aquests treballs i sobretot als currants que s’hagen pegat la pallissa de netejar açò. Ja que aquest castell estava una miqueta abandonat, ara sembla fins i tot mes gran.
Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 085
No vaig poder evitar la temptació de pujar a la torre de l’homenatge. No té un fàcil accés, cal grimpar una mica i fer un pas exposat no exempt de risc. Al final vaig ser l’únic que prenc la torre.Però va valdre la pena, menudes vistes i que xicotets es veuen als meus col·legues des d’ací a dalt.
Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 081
Tercera part del recorregut des del castell a les deus i a la trobada amb el Gr-36
Després de gaudir d’aquesta bella fortalesa, sens dubte per a la meua una de les mes boniques de la serra (i ara que ho han netejat més) . Seguim amb el nostre recorregut, pròxima destinació les deus de Castro. Als quals arribarem en poc temps seguint la sendera que ens va portar fins a ací des de Suera, ara toca baixar.
Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 095
Com podeu veure l’aigua raja de forma molt abundant ací malgrat la falta de pluges. Els seus 15 canelles estan en ple rendiment. Aquest paratge és preciós, l’aigua, la bellesa del racó on es troba i la presència de bancs i taules conviden a quedar-se ací a menjar i així ho vam fer.  Com sempre passa en aquests casos l’aturada de menjar es fa llarg i sense presses per a gaudir de la companyia i de l’entorn. Però al final i a contracor i amb els estómacs plens de bon menjar i bons brous reprenem el nostre recorregut. Ara agafem la pista asfaltada en direcció a Suera per a agafar una sendera que ens enllaçarà amb el Gr-36 per a tornar a l’Alcúdia de Veo.Alcudia de Veo- Organos de Benitandús 109
Agafem aquesta sendera que us dic i que ix a la dreta de la pista asfaltada.  Encara es pot caminar bé per ací i seguir la senda sense problemes. A més ho han marcat amb uns punts rojos que trobarem al llarg de la sendera. Com heu vist al llarg d’aquesta crònica hem passat per sengles frondoses i exuberants. Però esta les supera a totes , en ocasions sembla que estiguem caminant per una jungla!!!! Açò si ens espera també la pujada mes vertical del recorregut des dels 340 metres d’altura on vam agafar aquesta senda fins a la cota màxima de la ruta 731 metres en poca distància. I damunt havent dinat!!!!! se’ns va fer ràpida. En fi, quan ens adonem, ens creuem una altra vegada amb el Gr-36 en un serral.

Quarta part del recorregut, des del punt d’enllaç amb el Gr-36 fins a l’Alcúdia de Veo
Ara ja solament ens queda seguir el Gr-36 baixant en direcció a l’Alcúdia.  I seguir gaudint una altra vegada d’aquesta bonica senda entre sureres. Arribem a Alcudia per on hem començat aquest matí. Al final he agafat un bon manoll d’espàrrecs i se’m fa la boca aigua de pensar en la truita que em faré aqueixa nit……………boníssima!!!!! Creuem el pont i deixem les andròmines en el cotxe per a prendre una última cervesa en el restaurant Espadán on donarem les ultimes pinzellades a aquesta estupenda jornada. .
Valoració de la ruta: Excel·lent, una ruta amb tots els condiments per a passar una estupenda jornada de senderisme. Boniques vistes, els òrgans, exuberants sendes, el pas per dues belles poblacions com l’Alcúdia de Veo i Suera, el castell i les deus llauren les delícies dels amants de la naturalesa. A més es pot realitzar en qualsevol època de l’any es pot agafar aigua a Suera i en les deus i si es vol es pot escurçar i simplificar bastant començant des de Suera o des de les deus sense passar per l’Alcúdia. Al meu entendre aquesta és una ruta per a gaudir-la!!!!