Senderisme per Fondeguilla al Castell de Castro (Serra d’Espadà)

Posted: 31 Desembre 2012 in Viatge
Etiquetes: , , ,
DADES DE L’EXCURSIÓ
Lloc d’inici: Fondeguilla
Hora d’inici: 9.33h
Temps en movimient: 3h45min (Total: 5h30m)
Distància recorreguda: 17.0 km
Altura màxima: 822 m
Ascens total: 755 m
Dificultat: Mitja-alta
Tracks: Descargar Alfondeguilla
Recorrido: Fondeguilla – Camí de Fondeguilla a Artana – senda del Castell – L’Ombria – El Mirador – La Surera Mare –  Font de la Penyeta   – Castell de Castro  – Nevera de Castro – Coll Roig – Barranc d’Eslida – Alfondeguilla
MAPA DE LA RUTA
PERFIL DE LA RUTA

Descripció de la ruta:
Partint del poble de Fondeguilla, i recorrent un preciós paratge fins a arribar al Castell de Castro primer, i després la Nevera del mateix nom. La volta, la realitzem pel Coll Roig, on el paisatge tampoc perd un àpex d’interès.

Arribem a Fondeguilla seguint la CV-10 passant per Vall d’Uixò. Només arribar al poble i abans de creuar el riu, quan la carretera gira a l’esquerra, prenem el primer carrer a la dreta seguint la indicació de Centre Urbà. Deixem el cotxe més endavant, en una plaça pública que trobem a mà dreta. Des d’ací, seguim per la mateixa carretera per la qual veníem, en direcció nord, fins a eixir del poble pel Camí a Artana. El primer tram discorre per una carretera asfaltada, amb marques de PRV i marques blaves. A la dreta deixem el riu Belcaire; a l’esquerra podem veure alguns cultius d’oliveres, ametlers i garrofers.

A uns 700 metres (8 min) ens trobem amb un panell senyalitzador amb les sendes que hi ha per la zona. Des d’ací veiem dos camins enfront de nosaltres: el de la dreta, que segueix per la vora del riu; i el de l’esquerra, en lleuger pendent ascendent. Prenem aquest últim, deixant el de la dreta per a la volta. Seguim per aquesta carretera altres 700 metres, i just abans que l’asfalt deixe pas a la terra, on la carretera gira bruscament a l’esquerra, veiem com una fita ens desvia per una senda que sorgeix a l’esquerra. Si es va despistat, és molt fàcil passar-se aquest desviament, que, d’altra banda, està molt bé senyalitzat. La fita resa “Castell de Castro”, i també hi ha marques que anuncien aquest desviament.

Ja per senda comencem a agafar altura, i el paisatge guanya en bellesa ràpidament. Hi ha abundants marques, tant de PR com a marques blaves, amén de fites que ens van informant dels punts d’interès que anem travessant. El primer que veiem ens permet desviar-nos a l’esquerra per a anar a Cantallops. Nosaltres seguim recte, direcció Castro, sense abandonar la senda principal. La segona fita ens indica que estem en L’Ombría (2.7km, 36min), a 2.5 km del castell. Seguint per la senda, aconseguim El Mirador (3km, 40min), des del qual es pot prendre una bonica instantània del barranc que anem deixant arrere (Barranc de Cabrera). Aquest mirador, situat a uns 425 metres d’altitud, sembla bastant nou, donat el bon estat de les fustes que ho formen. Des d’ací, 2.3 km fins a arribar al castell. A l’esquerra també podem veure els talls abruptes que dibuixa la muntanya.

Si fins a ací la senda és realment bonica, a partir d’ací comença a ser preciosa. Dos-cents metres més enllà del mirador ens trobem amb la Surera Mare, espectacular exemplar de surera, de dimensions sublims, i que dóna pas al bosc de sureres en el qual ens endinsem a continuació. És curiós: resulta com si la “Mare Surera” fóra la vigía del bosc, vigilant qui entra en els seus dominis, i protegint als seus “xicotets” de l’acció de l’home. Cert és que no ho aconsegueix del tot, atès que en arribar a la Font de la Penyeta (3.8km, 51min)  semi-ocult entre les pedres on es troba la font, podem observar un bol de mig coco, i que ens serveix per a beure una mica d’aigua abans de seguir amb l’ascens.

Després de deixar l’improvisat got en el seu lloc, continuem per la preciosa senda que, a poc a poc, anirà deixant pas a un dur ascens fins al desviament cap al castell. Abans d’arribar a aquest desviament, passarem per una altra fita que ens indica que anem per la meitat del dur ascens (mitja licitada, 4.7km, 1h06m), i que ens queden 900 metres per a arribar al castell. Pot ser un bon lloc per a prendre una mica d’aire i beure un glop d’aigua. Durant l’ascens ens hem trobat amb bastant gent, probablement vilatans, que aprofiten la bellesa de la zona per a fer-se una passejada matutina, i de pas, fer una mica d’exercici. Arribem al citat desviament (5.12km, 1h12m): a l’esquerra, es puja al Castell de Castro. A la dreta, anem cap a la Nevera de Castro. Prenem el camí de l’esquerra, i després d’altres 400 metres de pujada, arribem al Castell (5.45km, 1h19m), des d’on podem prendre espectaculars panoràmiques de les muntanyes veïnes (785 metres d’altitud).

Després de descansar una mica en el castell, descendim de nou fins al desviament, i prenem ara la senda que es dirigeix cap a la Nevera de Castro.  Vam seguir descendint per la senda senyalitzada fins a arribar a una pista (6.32km, 1h32m), que prenem a la dreta. En el nostre descens, passem per una espècie de rambla on hi ha hagut un petit lliscament de pedres, que ens marquen el camí a seguir, i que desemboquen de nou en una estreta senda, açò sí, molt més còmoda.

Arribem a la pista, que seguirem en lleuger pendent ascendent, i des d’on podem veure com ens allunyem del Castell. Resulta curiós veure el que hem descendit en tan poca distància. Després de caminar més d’un quilòmetre per aquesta pista, arribem a un pal senyalitzador (dels típics de PR) (7.7km, 1h49m) que ens indica la pujada a la Nevera de Castro. Prepareu-vos, perquè encara falta el pitjor (o el millor, com es vulga veure). Es tracta d’un breu però duríssim ascens, amb pendents de més del 50% (ascendim uns 160 metres d’altitud en 300 metres de distància lineal), que ens deixarà directament en la Nevera de Castro (8km, 1h55m). És una bona oportunitat per a provar la nostra “posada a punt”.

Aquesta nevera servia per a arreplegar la neu de la muntanya, que es conservava i es distribuïa als pobles d’Eslida, Xóvar i Fondeguilla. Més dades: la senda que segueix pujant ens portaria a Xóvar. I es pot pujar a la muntanya on està el repetidor (el Puntal de l’Aljub). Una altra cosa més: podem recomanar  tornar a Fondeguilla per la pista per on havíem vingut, que després es converteix en senda, la Senda de les Vinyes, després la senda torna a fer-se pista i justament ahí naix una senda que puja a Cantallops per baixar després a Fondeguilla, però també cal advertir que si no es coneix la zona millor no fer-ho. Nosaltres optem per seguir amb el nostre pla inicial, que era baixar al Coll Roig i tornar pel Barranc d’Eslida. Açò sí, abans esmorzem en la Nevera, gaudint d’un descans ben merescut.

Descendim de nou a la pista, i la prenem breument a la nostra esquerra, fins a arribar a un xicotet clar situat a uns 50 metres. Ací hem de cercar una senda que ix a la dreta, pel bosc, en descens. Està marcada amb un senyal blanc i groga. També podem veure, una mica més a la dreta, la senda que ens comentava l’amable senyor, i que condueix des del desviament del castell fins a aquest punt. Descendim per la senda marcada a través d’un bosc de pins, fins a arribar al Coll Roig (9.29km, 2h13m), punt d’intersecció de diverses rutes (GR-36, PRV 138, SL 101). Nosaltres hem d’anar per l’únic lloc que no té indicació, és a dir, per la dreta, seguint el serral que creua en adreça oest-aquest. A partir d’ara, els senyals que haurem de seguir seran les blaves.

Poc després d’aquest desviament, la senda fa un gir a l’esquerra, però també ix un camí que segueix recte. Nosaltres no seguirem recte, sinó que farem la corba a l’esquerra, i seguim descendisc. Creuem a l’altre costat del barranc, al seu costat esquerre, per una senda a mig vessant, i al poc ja podrem anar veient marques blaves. La senda a poc a poc guanya en bellesa, i finalment, després d’un pronunciat descens, arribem al barranc (12km, 2h45m). Ací ens trobem amb una casa a meitat construir al costat d’una enorme surera, per si serveix de referència. El passeig pel barranc és quasi indescriptible: encantador. Ací ja no tenim pràcticament pendent, i la pista és ampla i còmoda.

Després d’un quilòmetre d’agradable passeig arribem al Corral de Casalot (13km, 3h), i al poc sorgeix una senda a l’esquerra que no hem de prendre. Seguim pel camí principal. Posteriorment trobarem un desviament a les Penyes de Carlos, que deixem per a una altra ocasió. Més endavant la pista es divideix en dues, per l’esquerra la pista segueix en descens, i per la dreta ascendeix lleugerament. Seguim per l’esquerra, descendint lleugerament, i fent posteriorment un gir a la dreta.

Bastant més endavant, on la pista fa un gir bastant pronunciat a la dreta, podem observar un desviament que ix a l’esquerra, i que ens va a permetre creuar el barranc per a arribar a Fondeguilla per una senda molt més bonica i entretinguda que la pista per on venim (15km, 3h20m). Així doncs, prenem aquesta senda, que al poc girarà a la dreta, i que després de fer una S, discorre inicialment quasi en paral·lel a la pista, allunyant-se a poc a poc d’ella, fins a aconseguir l’altre costat del barranc. Seguirem aquesta senda durant un bon tram, i finalment descendirà fins a la llera del rio, i ens conduirà exactament al punt on es troba el cartell senyalitzador, lloc d’inici de la part circular de la ruta. Des d’ací desfem els nostres passos fins a arribar de nou a Fondeguilla (17km, 3h45m), donant per finalitzada aquesta preciosa ruta.

En resum, es tracta d’una ruta encantadora, molt bonica, i per descomptat, recomanada. Açò sí, també advertisc de la dificultat de la pujada al castell i a la nevera. La ruta està molt bé senyalitzada, i clarament dividida en dos trams: fins al castell i la nevera seguirem les marques PR (i les fites, molt bé fets, la veritat); i a partir del Coll Roig seguirem els senyals blaus.