La Generalitat també autoritzarà als col·legis a dissenyar algunes de les assignatures per a millorar els resultats i la reducció del fracàs escolar

Posted: 19 Desembre 2012 in General
Etiquetes: ,
La Conselleria d’Educació permetrà als centres triar part del seu professorat i dissenyar algunes de les assignatures, segons es contempla en el futur Decret d’autonomia dels centres educatius en el qual està treballant ja aquest departament.Així ho ha anunciat la consellera d’Educació, Cultura i Esport, María José Català, durant una conferència en la qual ha defensat que “l’autonomia dels centres constitueix un poderós instrument per a la millora dels resultats i la reducció del fracàs escolar a la Comunitat Valenciana”.Entre les novetats que permetrà el decret, destaca que els centres tindran autonomia per a dissenyar algunes assignatures i el seu currículum, tant en la matèria com en el contingut. A més, els directors podran triar part del personal docent com ja ha començat aquest curs tal com s’ha plantejat ja amb els contractes programa que van signar enguany prop de 800 centres. L’elecció del personal es farà d’acord al projecte educatiu i els perfils necessaris per a portar-ho avance. Aquesta mesura “ha sigut molt bé valorada pels col·lectius de directors i altres associacions i entitats educatives valencianes”, afirma la Conselleria en un comunicat.Conselleria d'EducacióPer a Català, “es tracta d’una reforma molt important que asseurà les bases del sistema educatiu de futur i que convertirà l’educació en un motor de desenvolupament per a la Comunitat Valenciana”.La consellera ha presentat aquesta setmana la línies bàsiques del decret d’autonomia durant un col·loqui organitzat pel Forum Europeu d’Administradors de l’Educació a la Comunitat Valenciana, a els qui ha sol·licitat la seua col·laboració i assessorament per a millorar el projecte de conferir major autonomia als centres, atès que ambdues entitats comparteixen objectius com la professionalització de la funció directiva i la millora de la gestió integral del sistema educatiu.

Per a Català, s’han acabat “els models centralitzats i burocratitzats, atès que els nous temps requereixen decisions àgils, ràpides i projectes que es modifiquen amb la mateixa rapidesa que els canvis socials”. “Invertir recursos –afig– no és suficient, és necessari realitzar altres reformes com atraure als millors professionals a la funció docent, i augmentar l’autonomia i avaluació dels centres educatius”.

Així mateix, ha assegurat que segons nombrosos estudis internacionals com el McKensey, Education at Glance, The Learning Corbe, per citar alguns exemples, “a major autonomia dels centres educatius s’obté millors resultats educatius”.

No obstant açò, Català ha matisat que l’increment d’autonomia no pot ser una acció aïllada, ha de ser una peça més d’un model, en el qual la rendició de comptes i la potenciació de la funció directiva també són aspectes clau.

Així, l’autonomia ha d’anar acompanyada d’un sistema rigorós, sistematitzat i seriós de rendició de comptes, atès que s’ha de garantir que l’autonomia s’exercirà adequadament, que millorarà la qualitat del sistema educatiu, i que reduirà les taxes d’abandó i fracàs escolar, ha recalcat.

“A més, –ha agregat– estem convençuts que la qualitat d’un centre depèn en gran part de la qualitat de l’exercici de l’adreça, per la qual cosa necessitem un liderat professional, bolcat a la millora dels resultats educatius, amb plans de formació ambiciosos”.

EIXOS

En concret, els quatre eixos principals de la proposta –en la introducció de la qual la Conselleria “s’ha avançat” al Ministeri, ja que apareix també en la LOMCE, apunten des de l’administració autonòmica– consisteixen a donar autonomia als centres de manera individualitzada, de manera que el centre estiga realment implicat; aplicar sistemes rigorosos de rendició de comptes, atès que l’autonomia ha d’anar compensada amb sistemes d’avaluació; vincular l’autonomia als resultats, atès que l’autonomia ha de portar aparellada la millora de la qualitat educativa i la millora del rendiment i l’èxit educatiu.

Finalment, el quart eix consisteix a concedir incentius atès que aquells equips docents que demostren motivació, implicació i professionalitat, aconseguint millorar els resultats acadèmics i competencials, han de tenir incentius, ja que han de veure recompensat aquest esforç amb majors recursos, reconeixements externs, distincions, però també amb incentius econòmics i administratius com a accés a càtedres, accés a les adreces, comissions de servei i concurs de trasllats.

Els quatre àmbits en els quals es preveu concedir major autonomia als centres són el pedagògic i curricular, l’organitzatiu, de gestió i l’econòmic.

Així doncs, quant a l’autonomia pedagògica i curricular es concretarà en el Projecte Educatiu del centre. En concret, la Conselleria estudia com a novetat l’especialització curricular dels Batxillerats, perquè els centres puguen definir el seu currículum especialitzant-se en alguna matèria. A més, s’oferirà la possibilitat de determinar la càrrega horària del conjunt d’assignatures respectant els mínims que marquen altres àmbits superiors.

Així, l’autonomia organitzativa intentarà donar més responsabilitat als centres quan establisquen l’organització escolar en aspectes tan fonamentals com la jornada escolar o l’organització dels departaments didàctics, així doncs per citar algun exemple, cada centre tindrà un màxim de departaments i els organitzarà com considere adequat. Al mateix, temps aquest decret d’autonomia permetrà als centres dissenyar les seues pròpies assignatures respectant l’establit pel Govern i la conselleria d’Educació tindran un marge per a dissenyar les seues pròpies assignatures.

Quant a l’autonomia de gestió, permetrà que els equips directius tinguen capacitat per a triar una part del professorat, en concret fins a un 20% de la plantilla. D’aquesta manera l’opinió dels directors serà considerada atès que determinarà les comissions de servei o definirà perfils específics d’algunes places docents, de la mateixa manera que podrà imposar correccions per sancions lleus.

Finalment, quant a la gestió econòmica, es pretén permetre que assumisquen més competències i generar més recursos extraordinaris, contractar subministraments, signar convenis i acords de col·laboració, etc.

AVALUACIÓ

Finalment, el model d’avaluació proposat serà objectiu, integral, contextualitzat i transparent. Es respectarà el sistema nacional d’indicadors, que aniran referits no solament a l’administració, sinó també als centres i a l’aula. Aquests indicadors tindran en compte el context però es referiran sobretot als resultats.

En concret, els àmbits que s’avaluaran són administració, equips directius, centres educatius i professorat. L’avaluació dels resultats es realitzarà a través de les avaluacions diagnòstiques i de la Programació General Anual.

A més, aquestes avaluacions permetran elaborar un informe d’avaluació individualitzat amb els resultats de la PGA creuats amb els resultats de la prova diagnòstica, i s’espera que durant el primer trimestre de l’any es puga avançar l’informe realitzat amb els resultats de les proves diagnòstiques del curs passat.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s