El Consell d’Europa avala els postulats sobre plurilingüisme educatiu que propugna Escola Valenciana

Posted: 29 Octubre 2012 in Educació
Etiquetes: , ,

Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana: “La necessitat urgent d’una rectificació del Decret de plurilingüisme del Govern valencià es fa evident també a l’informe del Comité d’Experts del Consell Europeu. La Conselleria d’Educació hauria d’obrir aquesta via de diàleg amb la comunitat educativa valenciana el més aviat possible, la competència lingüística del nostre alumnat està en joc”.

El Comité de Ministres del Consell d’Europa ha instat la Generalitat Valenciana a clarificar el Decret de plurilingüisme aprovat pel govern autonòmic el passat mes d’agost, que manca de criteris i procediments d’implantació, està generant profundes contradiccions al nostre sistema educatiu i margina l’ensenyament en valencià.

El Consell d’Europa, ha emés un informe on s’explicita la preocupació per la desaparició del Programa d’Immersió Lingüística (PIL), que és el programa bilingüe d’ensenyament en valencià creat, fonamentalment, per garantir la competència lingüística en les dues llengües oficials per part de l’alumnat no valencianoparlant. El Programa d’Immersió Lingüística, junt al Programa d’Ensenyament en Valencià (PEV), aplicat per a l’alumnat valencianoparlant, han estat fins ara els programes d’excel•lència educativa del nostre sistema, que garanteixen l’aprenentatge de les dues llengües oficials i faciliten l’aprenentatge d’altres llengües com l’anglés.

L’actual Decret de plurilingüisme de la Conselleria d’Educació ha eliminat els programes vigents fins ara: PEV, PIL i PIP (Programa d’Incorporació progressiva, conegut com a línies en castellà). Ara s’estableixen dos programes, el PPEV i el PPEC, el plurilingüe en valencià i el plurilingüe en castellà. Una simplificació que no atén a metodologies d’aprenentatge de tractament de llengües.

A més, tal com s’ha assenyalat des d’Escola Valenciana des de l’aprovació del Decret, aquest margina la nostra llengua al sistema educatiu i no potencia la normalització del valencià des de l’escola. Tampoc es promou una millor competència de l’anglés, per manca de metodologia, de recursos i de formació.

Tal com s’assenyala a l’Informe que van emetre la Unitat d’Educació Multilingüe de la Universitat Jaume I de Castelló i de la Universitat d’Alacant aquest estiu:

…entenem que per a assolir l’objectiu que es planteja en la secció tercera, en la introducció del Decret, i més concretament en l’article 6.4, això és: “assegurar l’adquisició […] d’una competència lingüística igual en valencià i en castellà […] i el domini funcional de la llengua anglesa”, és condició sine qua non vehicular l’ensenyament de la totalitat o la major part de les matèries curriculars en valencià i incloure-hi un percentatge que augmente de manera progressiva en anglès. La instrucció formal en aquesta llengua hauria de partir d’un bilingüisme ja establit en el context educatiu, perquè l’estudiantat se’n poguera beneficiar en enfrontar-se al procés d’adquisició d’aquesta tercera llengua.

És per aquest motiu que entenem que únicament podem referir-nos al plurilingüisme dins el marc del que el Decret anomena Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Valencià (PPEV). Podem afirmar des de conviccions científiques que ni el Programa Plurilingüe d’Ensenyament en Castellà (PPEC) ni els Programes Experimentals Plurilingües assoliran l’objectiu d’arribar al trilingüisme productiu valencià-castellà-anglès.

L’avís a la Generalitat Valenciana per part del Consell d’Europa, ratifica els criteris que 35 institucions i entitats valencianes, entre les quals es troben les universitats públiques, han estat alertant i advertint a la Conselleria d’Educació en les diverses negociacions per intentar aconseguir un sistema educatiu plurilingüe òptim, que potencie el valencià, que mantinga la competència lingüística del castellà i que promoga un millor coneixement de l’anglés. Sense marginar cap llengua, sense marginar el nostre tret d’identitat més important, el valencià.

És per això que des d’Escola Valenciana es dóna total suport a les recomanacions del Comité d’Experts del Consell d’Europa. La instància europea se suma als criteris i principis que la immensa majoria de la comunitat educativa valenciana, universitats, sindicats educatius, els pares i les mares i entitats com Escola Valenciana han estat alertant durant els últims mesos. A l’apartat 783 de l’informe del Consell d’Europa s’explicita amb contundència:

…el Comité d’Experts considera que l’actual oferta és insuficient, pel fet què no garanteix a tots l’alumnat l’ensenyament en valencià. Per tant, el Comité d’Experts agrairia que al pròxim informe periòdic es detallaren les mesures per atendre a la demanda d’educació en valencià. Així mateix, insta les autoritats a prendre mesures per garantir la introducció d’un model trilingüe que no tinga un impacte desproporcionat sobre l’educació en valencià.

Per tot això, Escola Valenciana insta la Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació a què responga i actue en conseqüència respecte a les recomanacions europees que vetllen per les llengües minoritzades de la Unió Europea. Vicent Moreno, president d’Escola Valenciana: “La necessitat urgent d’una rectificació del Decret de plurilingüisme del Govern valencià es fa evident també a l’informe del Comité d’Experts del Consell Europeu. La Conselleria d’Educació hauria d’obrir aquesta via de diàleg amb la comunitat educativa valenciana el més aviat possible, la competència lingüística del nostre alumnat està en joc”.

Publicat a Escola valenciana.com el 26 d’octubre de 2012

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s