El Consell d’Europa alerta del dèficit de l’ensenyament en valencià

Posted: 26 Octubre 2012 in Educació
Etiquetes: , , ,
L’organisme insta a aclarir el nou decret de trilingüisme i la supressió del programa PIP

Institucions i entitats acadèmiques rebutgen el decret de plurilingüisme

El Comitè de Ministres del Consell d’Europa demana a la Generalitat un major compromís amb ensenyament en valencià des de l’etapa de preescolar fins a la formació tècnica professional i la universitària. En l’informe que analitza L’aplicació de la Carta europea de les llengües minoritàries a Espanya, el Comitè d’Experts considera que “l’oferta actual d’educació en valencià és insuficient, ja que no sembla garantir que tots els estudiants que vulguen una educació en valencià puguen tenir-la”.

El comitè se sorprèn de la supressió dels Programes d’Incorporació Progressiva (PIP) continguts en la Llei d’Ùs i en Ensenyament, que segueix vigent, amb l’aprovació del nou decret d’ensenyament trilingüe i demana, per tant, “aclarir” aquesta supressió en pròxim informe i que la Generalitat que es comprometa a “adoptar mesures per a garantir que la introducció del nou model de trilingüismo no tindrà un impacte desproporcionat sobre l’educació en valencià”.

Entre les conclusions arreplegades pels experts en llengües minoritàries de la Unió Europa, el comitè es fa ressò de les queixes d’entitats dedicades al valencià que adverteixen que “un estudiant rares vegades ha estudiat en valencià al llarg de tota la seua escolaritat”. La raó, arreplega l’informe, és la “falta de continuïtat entre l’oferta d’ensenyament Primari i la de Secundària”.

“Un estudiant rares vegades ha estudiat en valencià al llarg de tota la seua escolaritat”
També ressenya la disparitat de l’ensenyament en valencià depenent de la xarxa educativa en la qual s’estudie (si són centres públics o privats concertats) i del territori en el qual s’estudie. “L’oferta és menys important en el sud de València”, adverteix l’informe.

Per a revertir aquesta situació de desigualtats, a més de justificar i aclarir el nou decret de plurilingüisme que introdueix l’anglès a partir dels 3 anys, a costa de menys hores de valencià, el Comitè d’Experts “insta a les autoritats a garantir la continuïtat de l’oferta d’educació en valencià en Primària i en Secundària, en el conjunt del territori valencià on s’utilitza aquest ensenyament vehicular”.

En el seu segon informe tècnic, insisteix el Comitè d’Experts, ja va considerar que “malgrat les exigència de totes les escoles de Secundària d’aplicar un o més programes de línia en valencià, no existia un model d’educació tècnica i professional (FP) en el qual el valencià fóra la llengua vehicular”.

El comitè considera, per tant, que “el compromís no es va complir” i alenta a les autoritats a “aplicar un model educatiu en valencià per a la FP i estendre-ho a tot el territori”.

“Les autoritats valencianes, durant la visita, han reconegut la necessitat de millorar la FP en valencià”, especifica l’informe. Encara així, el Consell d’Europea retrau que “no hi ha informació específica sobre el nombre d’estudiants o el model educatiu utilitzat per a la FP”. Les úniques dades que disposa són de fonts no governamentals que asseguren que solament “el 4,6% d’estudiants de FP ho fa en valencià”.

Entrats en aquest terreny de la formació tècnica i professional, el Consell de Euroa “insta a les autoritats a preveure un model en valencià per a la FP i també per a l’ensenyament universitari i altres estudis superiors”. El treball es completarà amb “un estudi d’aquestes llengües en la universitat i l’educació superior”.

“En les cinc universitats de la Comunitat Valenciana el percentatge d’assignatures que imparteixen valencià varia del 0% al 24%, la qual cosa és sempre un percentatge inferior a la demanda”.

El Comitè d’Experts cita com a font “un informe de 2011 de la Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Els usos lingüistics dels universitats públiques valencianes, que demostra que els estudiants universitaris que estudien en valencià són molt pocs (solament l’1,8%). En La Universitat de València el procentaje va ser del 3,8%”.

“Un informe de l’AVL de 2011 demostra que els universitaris que estudien en valencià són l’1,8%”
El citat estudi conclou que la situació del valencià no depèn de la universitat en qüestió o d’una norma establida per les autoritats universitàries, sinó que “no es compleixen les condicions per a proporcionar cursos de formació per a aquells professors que vulguen donar valencià en la pràctica”.

Per a açò, en el seu tercer informe, el Comitè d’Experts del Consell d’Europa proposa “un pla de formació lingüístic-tècnica perquè els mestres puguen obtenir les titulacions administratives necessàries per a impartir ensenyament en valencià en tots els nivells. “Segons la informació addicional rebuda per les autoritats valencianes, el percentatge de mestres qualificats per a ensenyar en valencià és del 71% a la Comunitat Valenciana i del 59% en FP”.

Unitat del valencià i el català

En el seu tercer informe el Comitè d’Experts del Consell d’Europa arrepleguen que el Govern de València ha creat un sistema per a l’obtenció de l’autorització per a ensenyar en valencià. “A més, les universitats de la Comunitat Autònoma de València poden certificar el coneixement del valencià i acceptar els títols de Catalunya o en les Illes Balears. Els tribunals han decidit que els títols eren vàlids per a la filologia valenciana català , perquè la llengua es diu valencià conegut com el català en les universitats”.
Açò ha sigut possible, després de les garrotades judicials als quals s’han enfrontat els successius governs autonòmics del PP que, durant les passades tres legislatures van negar la validesa del títol de català (l’únic oficial en tot l’Estat) judicializando aquest tema. Més d’una trentena de sentències, inclosa una del Constitucional, diverses del Suprem i desenes del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valencià.

Publicat a El Pais.com el 25 d’octubre de 2012

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s