Wert diu que la reducció del poder autonòmic en els currículums es deu a la “dispersió ingovernable”

Posted: 25 Setembre 2012 in Educació
Etiquetes: , ,

L’esborrany de la futura llei rebaixa en un 10% els continguts que poden fixar les autonomies i proposa dues revàlides per obtenir els títols d’ESO i Batxillerat

El ministre d’Educació assegura que la reforma no obeeix “criteris polítics” sinó “eminentment pràctics”

El ministre d’Educació, José Ignacio Wert, ha argumentat després del Consell de Ministres que ha donat aquest divendres llum verda al primer text articulat de la futura llei de millora de la qualitat de l’educació (LOMCE), que la reducció del poder de les comunitats autònomes a l’hora de fixar els continguts curriculars respon a la necessitat de posar fi a una “dispersió immanejable” entre els que fixa l’Estat i les comunitats. Wert també ha defensat que la rebaixa en un 10% dels continguts que fixaran les autonomies no forma part d’una reforma “ideològica sinó eminentment pràctica”, així com les dues revàlides o exàmens estatals que hauran de superar tots els alumnes espanyols per obtenir el títol d’ESO i Batxillerat. “Millorar el nivell educatiu i l’ocupabilitat des de l’equitat territorial”, aquest és l’objectiu de la reforma ha assegurat.

Actualment, l’Executiu central determina a les comunitats amb llengua pròpia, com Catalunya, el 55% dels continguts, i en les que no en tenen, el 65%. El Ministeri d’Educació considera necessari augmentar aquest percentatge, fins al 65% i el 75% respectivament, per la necessitat de reforçar les assignatures instrumentals o bàsiques (Matemàtiques, Llengua, Ciències i Anglès) “no sols pel seu valor sinó perquè el domini d’aquestes és la base per poder continuar amb l’aprenentatge”. Els governs de Catalunya, País Basc i Andalusia ja han anunciat que no admetran aquesta modificació perquè envaeix les seves competències i que recorreran la futura llei davant el Tribunal Constitucional.

L’objectiu general de la LOMCE, la setena llei orgànica d’educació de la democràcia, és segons Wert reduir l’abandonament escolar –del 26%–, gairebé el doble de la mitjana europea, i millorar els resultats mediocres en exàmens internacionals com el famós informe PISA.

Castellà en comunitats bilingües

Preguntat si el Govern aprofitarà la reforma per introduir garanties perquè el castellà s’ensenyi a les comunitats bilingües amb el mateix pes que a la resta, Wert ha llançat pilotes fora amb una resposta ambigua i inquietant: “S’ha de reforçar l’ensenyament tant de la llengua comuna com de la cooficial, cosa que inclou evidentment la llengua comuna”.

Nou cicle de FP

L’avantprojecte de llei preveu avançar l’opció dels alumnes a escollir la formació professional (FP) — 4t d’ESO es converteix així en curs d’iniciació al Batxillerat o a la FP–, creant un nou cicle dins de l’ensenyament obligatori (la FP bàsica, que donarà accés a un títol propi), i s’establiran avaluacions externes al final de cada etapa “amb finalitats d’avaluació diferents” en cadascuna de les etapes. Serà una avaluació final, uniforme a tot Espanya, que tindrà un pes del 30%.

També hi haurà dues avaluacions d’idèntica naturalesa, però sense transcendència curricular per a l’alumne, en 3r i 6è de primària, amb el fi de detectar precoçment les deficiències en lectura, escriptura i aritmètica bàsica i poder aplicar suports i reforços.

La futura llei instaurarà així mateix una altra avaluació nacional per obtenir el títol de Batxillerat que pesarà el 40%, i cada universitat podrà decidir el valor que dóna a aquesta avaluació per matricular-se en una carrera o si vol exigir una nota determinada, un examen addicional o una entrevista. Seran avaluacions no només de coneixements, sinó també de competències transversals.

Així mateix, el Consell de Ministres també ha aprovat el reial decret pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i estableix les bases de la formació professional dual a Espanya, amb l’objectiu de connectar la FP amb el món empresarial, per unir formació i empresa, i estudis amb ocupació.

Estructura semblant

Després del debat preliminar amb la comunitat educativa i més de 4.000 aportacions ciutadanes, el Govern s’ha fet enrere en la seva intenció de modificar l’estructura del sistema educatiu. Així, l’esborrany manté l’actual esquema de 4+2 (quatre cursos de secundària obligatòria i dos de batxillerat o FP mitjana) en lloc d’anar a un 3+3, a causa del caos organitzatiu que aquestcanvi generaria en les estructures de centres i professorat. En el seu lloc, s’ha optat per avançar a 4t d’ESO l’elecció de vies cap a estudis postobligatoris.

Una altra novetat de l’esborrany és que es dotarà els directors dels centres de la potestat de adaptar els recursos humans “a les necessitats derivades d’aquests”. Per poder participar en el concurs de mèrits de directors s’haurà d’haver superat un curs selectiu sobre desenvolupament de la funció directiva.

Segregació per sexe

La reforma inclourà, segons ha anunciat Wert, una precisió perquè els col·legis que eduquen separadament per sexes puguin accedir al concert amb les administracions educatives. Després del vistiplau del Consell de Ministres a l’avantprojecte, s’obrirà el tràmit de consultes preceptives amb els agents educatius, les comunitats autònomes i el Consell Escolar de l’Estat. El text tornarà després al Consell de Ministres i arribarà al Congrés dels Diputats per ser debatut a principis del 2013.Publicat a El Periodico.Publicat al Periodico.cat

el 25 de setembre de 2012

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s