Currículum pràctic

Posted: 30 Març 2012 in Educació
Tags: ,

Currículum pràctic

El currículum pràctic és un dels possibles models de currículum, una possible manera d’entendre l’educació. Aquest tipus de currículum és obert, és a dir,que es deixa un cert marge tant als professors com als alumnes per adaptar-se a les seues necessitats i interessos.670px-Develop-a-Curriculum-Step-2

La seua finalitat primordial és el desenvolupament cognitiu i personal de l’alumnat, a partir d’un ensenyament per assimilació i un aprenentatge per descobriment, a partir de materials didàctics molt diversos on Tonnuci i Brunner són els màxims representants d’aquesta corrent. La caracterització del coneixement és subjectiva,provisional per tant contínuament en construcció.

El rol del professor és de facilitador, orientador, coordinador, però l’alumne és el principal investigador, per tant té un paper actiu un el seu aprenentatge.

Com hem dit, aquest currículum és obert, a diferència del tècnic que és tancat i igual que el currículum crític que també és obert.

Aquest currículum pretén com hem dit el desenvolupament cognitiu del xiquet, però, tot i que de manera soterrada, de vegades també busca la reproducció de l’ordre social (finalitat del currículum tècnic) ja que es centra únicament en la pràctica, donant tota la importància a la metodologia, però aquesta metodologia du, de manera implícita, uns continguts conceptuals i actitudinals, a pesar que no se’ls plantegen de manera oberta.

Com hem dit dona tot la importància a la metodologia oblidant els continguts (tot i que sí que estan implícits), això també és un greu error perquè l pràctica és molt important erò mia hem d’oblidar els continguts, també són fonamentals en la formació dels individus; si la pràctica no està enfocada des d’uns bons continguts possiblement serà perjudicial per al desenvolupament del xiquet un exemple clar seria fomentar la destresa de contar mentides en un xiquet, ja que tindrà molta habilitat per això però en concepte de contar mentides no afavoreix en correcte desenvolupament del xiquet.

Per tal d’aconseguir aquestes finalitats, be siga la explicita o la implícita, empren únicament els continguts sintàctics ja que aquest fan referència a la pràctica, com són les destreses, les regles, les estratègies, les habilitat, la metodologia….

Tot i que el model d’E/A que empren, aconsegueix un aprenentatge molt sòlid i perdurable en els xiquets ja que aquests són subjectes actius, constructors del seu propi aprenentatge, són processos molt lents

Observant les característiques d’aquest currículum ens podem adonar que defensen les etapes evolutives (com ho feien els representants d’aquest tipus de model d’E/A), això comporta uns problemes ja que cada autor determina les etapes en una edat (no tots els autors estan d’acord en quina edat els xiquets passen de les operacions simple a les operacions concretes, a més no tot els xiquets de la mateixa edat estan en la mateixa etapa, ni tampoc un xiquet esta en la mateixa etapa en una assignatura que en una altra, per tant, partir de les etapes per a formular el aprenentatge, o en aquest currículum, la pràctica és una errada molt greu.

Analitzades les variables d’aquest tipus de currículum, podem deduir que és fixa únicament en el xiquet (psicologista) deixant de banda la influència de la societat (sociologista), al contrari ho fa el currículum tècnic, a diferència d’aquests trobem el currículum crític ambdues i la interrelació mútua exerceixen.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s